Wat is Voice Search?

Wat is voice search, Maike Oosterveld, Tekstschrijver Apeldoorn

Geschreven door Maike

maart 16, 2022

Een spraakgestuurde zoekopdracht:
wat is het en hoe werkt het?

Voice search is een veelbesproken onderdeel als het gaat om SEO. In deze blog lees je meer over wat het nu eigenlijk is, wat het verschil is tussen spraakgestuurde zoekopdrachten en spraakopdrachten en welke slimme speakers er zoal worden gebruikt voor voice search. Ook geef ik je een aantal tips hoe je jouw website voor spraakgestuurde zoekopdrachten kunt optimaliseren.

 

Wat is voice search?

Voice search valt onder SEO (zoekmachine optimalisatie). Het is toch wat anders dan reguliere SEO: voice search is namelijk zoekmachine optimalisatie voor zoeken via spraak. Oftewel: voor spraakgestuurde zoekopdrachten. Simpel gezegd zoek je ergens concreet naar, niet via het intypen van een zoekopdracht in de zoekbalk, maar door je stem te gebruiken. Wil jij hoger scoren in de zoekmachines dan is het handig om jouw website anders in te richten. Maar eerst is het goed om het te hebben over het verschil tussen spraakgestuurde opdrachten en spraakopdrachten. Hier is namelijk nogal wat verwarring over.

Meer weten over SEO? Je leest het in deze blog!

Verschil tussen spraakgestuurde opdrachten en spraakopdrachten

Een spraakgestuurde zoekopdracht is een zoekopdracht die je uitvoert met je stem. Zo kun je bijvoorbeeld vragen stellen over een onderwerp waar je meer over wilt weten.

 

Voorbeeldvragen die vallen onder voice search, zijn bijvoorbeeld:

  • Hoe laat vertrekt de trein vanaf Amsterdam naar Utrecht?
  • Op welke dag valt Koningsdag in 2022?
  • Hoe bak ik de lekkerste appeltaart?
  • Waar vind ik een herenkapper?

Spraakgestuurde zoekopdrachten zijn dus zoekopdrachten die worden uitgevoerd met je stem. Vragen waar je via voice search een antwoord op krijgt. Een spraakopdracht lijkt hetzelfde, maar dat is het niet. Bij een spraakopdracht geef je opdracht aan je smartphone, navigatiesysteem of slimme speaker om iets te doen. Je stelt dus geen vraag om tot antwoorden te komen, je wilt dat er iets voor je wordt uitgevoerd.

 

Voorbeelden van spraakopdrachten, zijn:

  • Ga naar het volgende liedje.
  • Plaats een afspraak in mijn agenda.
  • Zet de verwarming op 21 graden Celcius.
  • Dim de verlichting in de woonkamer.

Zoals je ziet is er dus een verschil tussen spraakgestuurde zoekopdrachten en spraakopdrachten.
Vanaf nu weet jij dondersgoed wat dat verschil is. 😉

 

Slimme speakers voor voice search

Je kunt spraakgestuurde zoekopdrachten versturen via je smartphone of tablet, maar ook via een smart speaker. Ook wel een slimme speaker genoemd. Deze slimme speakers beschikken over een microfoon en zijn verbonden met het internet. Zo kun jij met je stem spraakgestuurde zoekopdrachten of spraakopdrachten uitvoeren. Dankzij een koppeling met slimme apparatuur kunnen opdrachten uitgevoerd worden: denk aan het dimmen van de verlichting, het openen of sluiten van slimme gordijnen of het maken van een afspraak die direct in de agenda wordt geplaatst. Je kunt ook vragen stellen om vervolgens een antwoord te krijgen. Dit alles wordt gerealiseerd door voice assistents, ook wel virtuele assistenten of persoonlijke assistenten genoemd. Deze worden gevoed door AI (artificiële intelligentie).

 

Voice assistents

Er zijn verschillende bekende virtuele of persoonlijke assistenten. We hebben het niet over een persoon die jou als ondernemer werk uit handen neemt, maar over ‘voice assistents’ die zijn ontwikkeld door softwareontwikkelaars. Grote bekenden zijn bijvoorbeeld:

  • Google Assistent (Google)
  • Siri (Apple)
  • Alexa (Amazon)
  • Cortana (Microsoft)
  • Bixby (Samsung)

Niet alleen slimme speakers (smart speakers) werken met deze voice assistents, ook zijn ze geïntegreerd in diverse smartphones.

 

Tips om jouw website te optimaliseren voor voice search

Nu je weet wat voice search is, hoe het werkt met voice assistents en slimme speakers en wat het verschil is tussen spraakgestuurde zoekopdrachten en spraakopdrachten, is het ook wel fijn om te weten hoe je jouw website kunt optimaliseren voor voice search. Heb je jouw SEO goed op orde en geef je jouw bezoekers al goed antwoord op hun vragen, dan is een uitgebreide en aangepaste strategie niet altijd nodig. Wel kun je met een aantal punten rekening houden om te zorgen dat sneller de antwoorden van jouw website worden gegeven zodra er een spraakgestuurde opdracht wordt verzonden. Punten waar je als websitehouder rekening mee kunt houden, zijn:

  • Geef antwoord op vragen
  • Voeg structured data toe aan onderdelen van een webpagina
  • Houd je Google Mijn bedrijf bij
  • Gebruik opsommingen
  • Zorg dat jouw website snel genoeg is
  • Zorg voor kwalitatieve backlinks
  • Maak gebruik van relevante en leesbare content
  • Stel je bezoeker ALTIJD centraal

 

Is jouw website al geoptimaliseerd voor voice search of is er nog werk aan de winkel?

Wat je misschien ook wel leuk vindt…

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.