Een blog schrijven is nog lang niet zo gemakkelijk als dat het lijkt. Natuurlijk, iedereen kan een blog schrijven. De één heeft alleen net wat meer gevoel voor taal en het schrijven van blogs dan de ander. In deze blog lees je vooral waar je rekening mee kunt houden om een goede blog te schrijven en waarom het plaatsen van blogs veel voordelen heeft.
Waarom regelmatig blogs plaatsen goed is
Als je een website hebt, dan is het erg goed om regelmatig een blog te plaatsen. Maar waarom is dat eigenlijk? Allereerst heb je door het plaatsen van blogs de mogelijkheid om gemakkelijk meer informatie aan je website toe te voegen. Je kunt bepaalde producten uitlichten, je kunt je expertise delen in jouw vakgebied en de vragen van klanten beantwoorden in één sterke blogpost. Tevens maken blogs jouw website vriendelijker en persoonlijker. Het mooiste van alles? Blogs op jouw website zorgen voor meer verkeer en een betere vindbaarheid. Was je nog niet overtuigd om te gaan bloggen, dan hoop ik dat je dat nu wel bent. Hieronder geef ik een aantal handvatten om zelf aan de gang te kunnen gaan met bloggen.
Kies een interessant onderwerp voor je blog
Waarschijnlijk heb je al een idee waar je blog zal moeten gaan, maar het kan zijn dat je nog twijfels hebt over een goed onderwerp. Het is belangrijk dat je een interessant onderwerp kiest waar de lezer echt iets aan heeft. Heb je een webshop waar je bepaalde artikelen aanbiedt? Dan kun je daar heel veel over schrijven. Schrijf een blog over een bepaald product, geef antwoord op de vragen die regelmatig door je klanten worden gesteld of kies een onderwerp waaruit blijkt dat je verstand hebt van jouw producten en/of vakgebied. Verkoop jij bijvoorbeeld ecosystemen, dan kun je bijvoorbeeld een blog schrijven over de verzorging van een ecosysteem en waarom deze duurzaam zijn. Wat altijd kan helpen om een goed onderwerp te kiezen, is rondvragen in jouw omgeving wat mensen zoal willen weten.
Zorg voor een pakkende titel en werk met tussenkoppen
Een titel moet altijd pakkend zijn. Het is namelijk het eerste dat de lezer ziet en je wilt graag dat jouw bezoeker verder leest omdat zijn of haar interesse is gewekt met de titel. Je kunt diverse tips toepassen om een pakkende titel te kiezen voor je blogs.
– Wees concreet
– Gebruik lijstjes zoals “5 tips voor…” of “een top 10 populaire producten”
– Verwerk in je titel: hoe, wat of waarom. Dit doet het vaak goed!
– Schrijf een titel stellend, niet vragend
– Gebruik geen al te moeilijke woorden
– Maak de titel niet te lang
Heb je een goede titel bedacht? Dan kun je kijken naar de tussenkoppen. Kies je voor een titel zoals: “vijf prachtige bestemmingen binnen Europa”, dan is het logisch dat de tussenkoppen één voor één prachtige bestemmingen zijn binnen Europa.
Schrijf een verleidelijke intro en een strategische slotalinea
Je schrijft niet voor niets een blog. Wat is het doel van jouw blog? Wil je de lezer informeren, inspireren of misschien zelfs motiveren om een aankoop te doen in jouw webshop? Bepaal het doel van je tekst en zorg dat de intro verleidelijk is. Als de intro verleidelijk is en je hebt sterke tussenkoppen, dan is de kans groot dat de lezer ook daadwerkelijk verder leest en tot actie overgaat. Vind je het lastig om een sterke intro en slotalinea te schrijven? Dan kun je altijd eens kijken hoe anderen het aanpakken. Je kunt veel inspiratie opdoen door het lezen van andermans blogartikelen.
Schrijf je blog niet alleen voor Google
De fout die tegenwoordig vaak gemaakt wordt, is dat ondernemers veel blogs schrijven voor Google. Het is natuurlijk de bedoeling dat er uiteindelijk meer verkeer naar jouw website komt, maar daarvoor hoef je niet te overdrijven. Te vaak je zoekwoorden plaatsen in een blog, kan zelfs afgestraft worden door Google. Zorg er dus voor dat je focust op keywords, maar schrijf je blog zoals je normaal gesproken praat. Gebruik geen ingewikkelde woorden en houd het begrijpelijk voor iedere lezer. Het zou zonde zijn als je de juiste doelgroep weet te treffen, maar de lezer afhaakt omdat het ingewikkeld is, nietwaar? Verplaats je in de lezer, wissel korte zinnen af met lange zinnen en gebruik niet veel van dezelfde woorden. Door het gebruik van synoniemen leest de geschreven blog gemakkelijker weg, maar ook Google is fan van synoniemen. Wat ook erg fijn is, is dat Google tegenwoordig beter focust op de leesbaarheid van een tekst. Dit komt mede door de BERT-update die door Google in oktober 2019 bekend is gemaakt. De BERT-update maakt het gemakkelijker voor een schrijver: je hoeft namelijk niet meer zo te kiezen tussen het schrijven voor Google of voor de lezer.
Loop je geschreven blog tot in de puntjes na
Ben je helemaal klaar met het schrijven van je blog? Dan is het belangrijk om alles nog even goed na te kijken. Laat iemand anders je blog lezen en vraag om feedback. Twee zien er meer dan één! Heb je de tekst net af, ga dan eerst iets anders doen voor je de tekst nakijkt. Ga even een rondje wandelen, maak een heerlijke lunch voor jezelf klaar of vouw de was op. Je zult hierna met een frissere blik naar je tekst kijken. Je vindt gemakkelijker de verbanden, ziet of de zinsopbouw goed is en of de titel en tussenkoppen er bovenuit springen. Ook zie je gemakkelijker spel- of typefoutjes in je blog staan.
Ik hoop dat je met bovenstaande tips een gigantisch goede blog kan gaan schrijven! Heb je deze blog gelezen maar krijg je het alsnog Spaans benauwd van het idee dat je zelf je blogs moet gaan schrijven? Het Tekstveld helpt je graag bij het schrijven van een pakkende blog. Het is niet fijn om stress te hebben en uren met een blog bezig te zijn. Besteed het uit en je hoeft je nergens druk om te maken.
Lees ook: waarom teksten laten schrijven door een tekstschrijver?
0 reacties