Wat is SEO?

Wat is SEO, zoekmachine optimalisatie

Geschreven door Maike

december 31, 2021

 

Een hogere positie in Google dankzij SEO

 Je bent vast wel bekend met de afkorting SEO. Maar wat is het nu eigenlijk? SEO is de afkorting van Search Engine Optimization, oftewel in het Nederlands: zoekmachine optimalisatie. In deze blog leg ik meer uit over wat zoekmachine optimalisatie is, uit welke aspecten het bestaat en waarom het optimaliseren van je website voor zoekmachines zo belangrijk is.

 

Wat is zoekmachine optimalisatie (SEO)

SEO, ook wel zoekmachine optimalisatie, is eigenlijk een allesomvattende term. Het is een verzamelnaam voor diverse processen die bijdragen aan een betere vindbaarheid in de zoekmachines. Het doel van SEO? Hogere posities om daarmee meer websitebezoekers te krijgen en daarmee je conversie te verhogen. Het gaat hier niet om hogere posities die zijn gekocht (via advertenties, ook wel SEA). Het gaat hier om onbetaalde (organische) posities in Google. Door relevante content, een snelle laadtijd, geoptimaliseerde snippets en andere wijzingen die worden aangebracht op jouw website, kan jij hoger in de zoekmachine komen te staan. Is jouw website goed geoptimaliseerd voor de zoekmachines? Dan komen er veel meer bezoekers naar jouw website. Dit leidt weer tot meer leads, meer verkopen en dus een hogere omzet.

 

Waarom is SEO zo belangrijk?

Zodra iemand op zoek is naar een product, dienst of een antwoord op zijn of haar vraag, wordt er een zoekopdracht uitgevoerd in Google. Deze persoon in kwestie kan op zoek zijn naar iets voor in huis, een cadeau voor een ander, een dienst of informatie over een specifiek onderwerp. Wil je als bedrijf zijnde leads genereren en jouw dienst of product onder de aandacht brengen van jouw doelgroep? Dan is het handig om een goede positie in Google te hebben. Is jouw website SEO-geoptimaliseerd, dan is de kans groter dat potentiële klanten bij jou terechtkomen. Zoekmachine optimalisatie is conversie-verhogend én essentieel voor leadgeneratie.

 

Techniek, content en autoriteit

Er zijn ontzettend veel factoren die ervoor zorgen dat jij dankzij SEO hoger rankt in de zoekmachines. Maar deze factoren zijn wel onder te brengen in drie categorieën. Namelijk:

  • Techniek
  • Content
  • Autoriteit

De techniek en content worden vooral afgestemd op de bezoekers van jouw website. Is dit in orde en zijn de bezoekers tevreden? Dan stijgt de autoriteit na verloop van tijd vanzelf. Hieronder lees je meer over wat valt onder de techniek en wat valt onder de content.

 

Techniek:

Het is belangrijk dat jouw website SEO-technisch op orde is. Technische onderdelen waar je onder andere aan kunt denken, zijn:

  • De websitestructuur
  • Het op de juiste manier gebruiken van headers
  • Geoptimaliseerde en gebruiksvriendelijke URL’s
  • Een snelle laadtijd
  • Het gebruik van een veiligheidscertificaat (SSL-certificaat)
  • Het gebruik van sitemaps

 

Content:

Jouw doelgroep is op zoek naar iets specifieks. Denk aan een specifiek product, een specifieke dienst of informatie waar hij of zij écht iets aan heeft. Om te zorgen dat deze gebruikers bij jouw product, dienst of informatie terechtkomen, is het goed om regelmatig je website te voorzien van relevante content. En relevante content is ‘the key’: het allerbelangrijkste onderdeel van jouw website. Wordt er gezocht op een zoekterm? Dan moet de bezoeker uitkomen op een pagina waar relevante informatie over zijn of haar zoekopdracht tegenkomt. Is de content niet waardevol, dan is de kans dat de bezoeker snel vertrekt erg groot. Relevante content bestaat onder andere uit:

  • Teksten
  • Afbeeldingen
  • Video
  • Audio
  • Documenten

 

Hoe schrijf je relevante SEO teksten?

Het is erg belangrijk dat je jouw teksten niet alleen schrijft voor de zoekmachines. De content moet volledig gericht zijn op jouw potentiële doelgroep. Stop met teksten volproppen met zoekwoorden, stel de lezer centraal en zorg dat je tekst lekker leesbaar is. Hoger scoren in Google is fijn, maar als het jouw doelgroep niet aanspreekt dan heb je er helemaal niets aan. Zorg dat jouw doelgroep écht iets aan jouw content heeft. Focus je volledig op de bezoeker, plaats een aantal zoekwoorden en synoniemen en optimaliseer de titel, tussenkoppen en plaats interne links. Als jouw website geoptimaliseerd is voor de zoekmachines, van relevante content is voorzien en de techniek op orde is, dan ben je al super goed bezig!

 

Aan de slag met zoekmachine optimalisatie!

Wil jij ook een hogere positie in Google om jouw doelgroep te bereiken? Wil jij ook onbetaald beter scoren in de zoekmachine om zo de kans op leads, meer conversie en daarmee meer omzet te verhogen? Focus je op SEO en optimaliseer jouw website voor de zoekmachines! Kan je wel wat tips gebruiken, heb je nog vragen of wil je het laten schrijven van SEO-geoptimaliseerde én leesbare teksten aan een SEO-tekstschrijver overlaten? Neem gerust contact met mij op. Ik help je graag!

Wat je misschien ook wel leuk vindt…

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.